![]() |
(fantasy-maps.com) |
Najlepszy sposób, aby pokazać świat, w którym będzie toczyć się akcja Twojej gry? Narysować jego mapę! Dziś kawałek po kawałku pokażę Ci, jak to zrobić za pomocą praktycznie każdego programu graficznego. Do dzieła! :)
Dlaczego topograficzna?
Mapa topograficzna to prawdopodobnie najlepszy wybór na początek. Dlaczego? Pozostałe typy map (np. demograficzna, rodzajów terenu itd.) mają tę wadę, że... są płaskie.
Mapa topograficzna - poprzez kolory - przekazuje informacje o dolinach, wyżynach i górach. Co sprawia, że mózg odbiorcy pracuje w "trybie trójwymiarowym".
Rysowanie mapy krok po kroku
Najpierw potrzebujesz oceanu i kształtów kontynentów. Może to wyglądać tak:
Jak widzisz - nic trudnego.
Trzeba tylko pamiętać, że brzegi muszą być postrzępione - inaczej wyspy i kontynenty nie będą wyglądać zbyt naturalnie - no chyba, że taki jest Twój zamysł i potem dodasz historię o tym, jak linia brzegowa została wyrównana :)
Następny krok to dodanie wyżyn i depresji:
Także nie jest to nic trudnego. Jak widzisz - użyłem odpowiednich kolorów. Wyżyny są jaśniejsze i bardziej żółte. Z kolei depresje są koloru ciemnozielonego.
Potem należy te kolory skopiować i stworzyć legendę do mapy - na której oznaczymy, jakie wysokości obejmują (np. żółty - od 1000 do 1999 metrów wysokości n.p.m.).
Potem dodajemy coraz to wyższe warstwy kontynentu:
Jak widzisz - kolejna warstwa jest już bardziej pomarańczowa. Zauważ dwie ważne rzeczy;
- pomarańczowe plamy nie mogą znaleźć się na zielonym tle - mogą być tylko wewnątrz żółtych (inaczej wprowadzałoby to w błąd)
- im bliżej znajdują się krawędzie plam żółtych i pomarańczowych - tym bardziej strome zbocze to oznacza (na krótkim odcinku grunt pnie się o 1000 metrów - to sporo!)
Dodajemy kolejne warstwy - które coraz bardziej zbliżają się ku czerwieni:
Stawiamy wisienkę na torcie - czyli dodajemy wierzchołki gór. Teraz topografia terenu jest jasna i przejrzysta - umiemy sobie wręcz wyobrazić w trójwymiarze, jak ukształtowany jest teren świata.
Teraz czas dodać miasta i ich nazwy:
Jak widzisz - większa kropka oznacza większe miasto. Podkreślona nazwa miasta to - jak pamiętamy z lekcji geografii - stolica.
Na końcu dodajemy nazwy kontynentów, wysp, mórz, gór i całej krainy, po czym przepuszczamy przez odpowiednie filtry - i nasza mapa jest praktycznie gotowa:
Jak zauważyłeś - nie musisz być super grafikiem, aby stworzyć dość wiarygodną i pobudzającą wyobraźnię mapę swojego wymyślonego świata.
Oczywiście powyższa mapa jest bardzo prosta i poglądowa - ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć mapę o wiele większą, nasyconą różnymi formacjami terenowymi oraz miastami i miasteczkami. A także rzekami (których tutaj nie zaznaczyłem).
Tworzenie takiej mapy daje dużo frajdy. Co więcej - Ty i Twoi czytelnicy, gracze czy współpracownicy (z którymi pracujesz nad projektem) zaczynają mieć wrażenie, że świat, w którym toczy się akcja, jest bardzo realny, umiejscowiony w czasie i przestrzeni.
***
Rysowałeś już kiedyś taką mapę? Masz jakiś ciekawy pomysł, jak powyższą metodą ulepszyć? Podziel się tym w komentarzu! :)
a jak stworzyć mapę do świata gry, której fabuła przebiega w kosmosie i na każdej planecie dzieje się coś osobnego?
OdpowiedzUsuńMyślę, że musisz stworzyć mapę każdej planety z osobna. Oraz przedstawić jakoś np. układ planetarny / słoneczny, wzajemnie położenie planet, ich orbity itd.
UsuńNajfajniej robi mi się mapę przez wyciąganie wierzchołków na gęstej prostokątnej siatce w blenderze. Przez zmianę zakresu wpływu na sąsiednie wierzchołki dostaję szybkie wizualizowanie pojęcia stromości. Widok z z góry czy z boku, oświetlenie słoneczne - wtedy najmniej technika softu przeszkadza w kreacji.
OdpowiedzUsuńDzięki za tipa :)
Usuń