Strony

sobota, 7 maja 2016

9 typów fikcyjnych światów w grach (i nie tylko) - jakiego typu będzie Twój świat?

(hdwallpaperbackgrounds.net)
Tworząc świat dla swojej nowej gry - z pewnością szukasz jakiejś inspiracji. Aby Ci to ułatwić, postanowiłem sklasyfikować fikcyjne światy, które istnieją w grach i nie tylko (także w książkach, serialach, filmach). 

Być może ta klasyfikacja sprawi, że Twoja twórcza wena zapłonie. Sprawdźmy to zatem :)


1. Wymiar równoległy

Oprócz naszego świata, który dobrze znamy, istnieje świat paralelny, obcy, nieznany nam i rządzący się własnymi prawami.

Do tej krainy wiodą jakieś drzwi, wrota, portale (królicza nora, lustro) - najczęściej tajne, ukryte i zabezpieczone czarami.

Przykładami takich światów równoległych jest np. świat magiczny przedstawiony w Harrym Potterze.

Another World - bohater przenosi się do obcego świata. Klasyka gier na Amigę - z oszałamiającą jak na tamte czasy grafiką (www.nintendolife.com)


2. Nibylandia

Takie uniwersum całkowicie jest stworzone od nowa, od zera, a autor jawi się czytelnikom jako bóg.

W odróżnieniu od świata równoległego, nibylandia nie znajduje żadnego połączenia z naszą rzeczywistością - jest uniwersum autonomicznym, niezależnym, zupełnie "z kosmosu".

Przykładami takich światów jest oczywiście Śródziemie Tolkiena czy Westeros Georga R.R. Martina. W świecie gier znany jest świat Azeroth - który za miejsce akcji obrały gry z serii WarCraft.


Akcja książek i gry z serii Wiedźmin toczy się na Kontynencie - nibylandii stworzonej przez Andrzeja Sapkowskiego (www.gram.pl)

Neverhood - przedziwna, kolorowa, plastelinowa kraina zawieszona w samym środku przerażającej otchłani - to miejsce akcji gry o tym samym tytule. Jedna z najdziwniejszych (i najmniej docenionych) nibylanii w historii gier (www.pinterest.com).


3. Rzeczywistość alternatywna

Czyli świat pt. "co by było, gdyby".

Światy te mogą podszywać się pod nasz świat teraźniejszy, ale - w odróżnieniu od naszego domu - coś poszło w nim nie tak, jak to znamy z lekcji historii.

Oczywiście najbardziej interesującym przykładem takiego świata jest świat powieści "Człowiek z Wysokiego Zamku" Philipa K. Dicka, w którym Hitler wygrał wojnę i podbił Stany Zjednoczone.

Klasyka gier RPG - Fallout. Akcja toczy się w świecie po zagładzie nuklearnej Ziemi, która miała miejsce w połowie XX wieku. Idealny przykład rzeczywistości alternatywnej.


4. Świat współczesno-fantastyczny

Do naszego, dobrze znanego świata z XXI wieku, przenikają obce, często złowrogie siły. Zaczynają dziać się rzeczy niestworzone, pojawiają się przerażający intruzi. Zwykli ludzie odkrywają, że mają magiczne moce.

Przykładami takich światów są uniwersum np. Batmana (Gotham - fikcyjne miasto osadzone w dzisiejszych czasach), Pogromców Duchów, serialu i książek "Czysta Krew".

Światy z gier z serii Silent Hill (Milczące Wzgórze) - zwykła rzeczywistość zaatakowana przez koszmarne istoty z najgłębszych i najmroczniejszych rejonów spaczonej psychiki twórców (silenthill.wikia.com).


5. Świat historyczno-fantastyczny

To świat z kart podręczników, ale pisanych przez fantastów i bajkopisarzy. Niby to znany nam świat, ale z paranormalnymi gratisami - mitycznymi stworzeniami, wampirami czy wilkołakami.

Przykładem takiego świata może być mityczna, starożytna Grecja czy Brytania za czasów Króla Artura. Każdy z nas pokazałby te miejsca na mapie, ale wiemy, że ludzka fantazja wzbogaciła je o centaury czy smoki.

Akcja gier z serii God of War toczy się w starożytnej Grecji - choć nie tej historycznej, ale zmitologizowanej (culturesphera.wordpress.com)


6. Dreamland / Świat-symulacja

Czyli świat w świecie, świat-matrioszka.

Może być wyśniony (jak np. w filmie Incepcja) lub wygenerowany komputerowo (jak w Matrixie).

Czasem bohaterowie zdają sobie sprawę z tego, że znajdują się w symulacji, czasem nie. W odróżnieniu od świata równoległego, świat-symulacja jest "dzieckiem" innej rzeczywistości i bez niej nie istnieje.

Przykładem takiego świata może być świat Fantazji z filmu "Niekończąca się opowieść" - uniwersum generowane przez wyobraźnię dzieci z całego świata.

Alice: Madness Returns - przykład gry, której akcja toczy się w świecie snu. Albo bardziej świecie schizofrenii (www.cdaction.pl)


7. Świat jutra

Świat niedalekiej przyszłości, mierzący się z problemami, które potrafimy przewidzieć już dziś - przeludnieniem, korupcją, chorobami, inwazjami kosmitów czy podziałami rasowymi lub ekonomicznymi.

Świat ten jest nie tylko miejscem akcji - to także próba odpowiedzi na pytania, które dręczą nas już dziś. A także ostrzeżenie przez przyszłymi błędami (których zapewne i tak nie unikniemy).

Gry z serii Deus Ex - za miejsce swojej akcji obrały właśnie świat jutra - zreindustrializowaną Ziemię pełną ludzi zmodyfikowanych dzięki biotechnologii.


8. Świat dalekiej przyszłości

Czyli "dawno, dawno temu w odległej galaktyce".

Ludzkość uciekła z Ziemi i rozpleniła się po innych układach planetarnych. Nasza planeta-matka istnieje tylko w podaniach ludowych - życie toczy się na statkach kosmicznych, bazach na obcych planetach.

Świat, który zawiera czasem domieszkę średniowiecza (imperia, legiony, kosmiczne rody - jak w Gwiezdnych Wojnach czy w świecie Diuny) lub kapitalistycznego skażenia i złowrogich superkorporacji (jak Wayland-Yutani ze świata Obcych).

Dobrym przykładem będzie świat przedstawiony ze StarCrafta - w którym trą się ze sobą ludzie i obce rasy.

Akcja gier z cyklu Mass Effect toczy się w bardzo dalekiej przyszłości (www.gamespot.com)

Gra No man's sky - podróżujesz po galaktyce, odkrywasz planety i budujesz. Także świat dalekiej przyszłości. O tyle ciekawy, że generowany proceduralnie.


9. Ukryta enklawa

Choć fizycznie istnieje w naszym świecie, mało kto wie, gdzie się znajduje i jak do niej dotrzeć.

Może mieć postać zapomnianej wyspy (np. Atlantyda czy Utopia), trudnej do odkrycia doliny (jak Shangi-La - miejsce-raj ukryte rzekomo w Himalajach), świata podziemnego (Hades) lub zaginionego miasta (np. Złote Miasto Inków).

Do tego świata należy dostać się nie przez portal, lecz podróżując z mapą i kompasem, eksplorując góry czy jaskinie. Czasem także rozwiązując antyczne łamigłówki.

Wszystkie gry z serii Tomb Raider polegały na eksploracji niedostępnych enklaw (www.geforce.com)

Rapture - podwodne miasto z gry BioShock. Upadła utopia w stylu art deco zachwyca rozmachem, klimatem i pomysłem. I stanowi genialny przykład ukrytej enklawy (www.southernfriedscience.com).

***

A jakiego typu będzie świat w Twojej grze? Który z nich podoba Ci się najbardziej? A może znasz jakiś inny typ, którego tutaj nie wymieniłem? Podziel się w komentarzu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...