![]() |
(videogamecareers.info) |
Myśląc nad karierą projektanta gier - na pewno zastanawiasz się, jakie umiejętności będziesz musiał w sobie wyrobić, aby dobrze działać w tym fachu.
Pewną odpowiedź oferuje książka "Projektowanie gier" Ernesta Adamsa. Poniżej przedstawiam listę skilli, które omówił autor na jej łamach - wzbogaconą mocno o moje przemyślenia oraz informacje z innych źródeł. Zapraszam do czytania :)
1. Wyobraźnia i kreatywność
Tesla - jeden z najbardziej genialnych wynalazców w historii - miał tak niesamowicie wyćwiczoną wyobraźnię, że aż trudno to ogarnąć. Pewnego dnia założył się z grupą naukowców, którzy wątpili w jego talent, że w wyobraźni skonstruuje nowy rodzaj silnika.
Naukowcy mieli go skonstruować i uruchomić. Po 10 miesiącach natomiast należało go wyłączyć i sprawdzić zużycie części. Tesla trafnie przewidział, które części będą zużyte i w jakim stopniu!
Tę umiejętność doskonałej wizualizacji ćwiczył od dzieciństwa. Oszczędzała mu ona godziny pracy nad skonstruowaniem działającego prototypu - prototypy bowiem konstruował w swoim umyśle i tam sprawdzał, czy działają.
![]() |
Mój rysunek powstały w wyniku inspiracji Sklepami Cynamonowymi Brunona Schulza. Ten gość miał wyobraźnię! |
Dobry projektant gry - tworząc jej koncepcję, interfejs, mechaniki, fabułę - powinien mieć na tyle rozwiniętą wyobraźnię, aby bez problemu "uruchomić" grę w swojej głowie. Oszczędza to mnóstwo pracy projektantów i grafików.
Wyobraźnia pomaga także stworzyć ciekawy świat przedstawiony w grze - co jest ważne szczególnie w grach fabularnych.
2. Świadomość techniczna
Nawet najlepsza wyobraźnia jednak nie zadziała, jeśli projektant nie ma świadomości, na jakim sprzęcie będzie jego gra działać i jakie ten sprzęt niesie ze sobą możliwości i ograniczenia.
Świadomość techniczna pozwala także rozumieć, jak działają programy komputerowe - co mogą, a czego nie mogą. Oraz rozumieć funkcjonowanie urządzeń wejścia i wyjścia (dżojstiki, klawiatury, pady oraz monitory itd.)
3. Kompetencje analityczne
Dobry projektant gry potrafi rozbijać na atomy gry, które już powstały - widząc w nich złożony z setek elementów spójny system. A także dostrzegając wzajemne relacje między tymi elementami.
Tej analizy dokonuje, gry gra w gry - chcąc zgłębić jej tajemnice i odbudować "strukturę głęboką", która kryje się pod obrazem i dźwiękami.
Kompetencje analityczne pozwalają przewidywać, jak będzie zachowywać się gra - nie tylko gra analizowana, ale także ta, które dopiero ma powstać. To z kolei jest przepustką do zrozumienia, jakie błędy pojawią się w grze, nim zostanie napisania pierwsza linijka kodu.
4. Kompetencje matematyczne
Nie musisz być wielkim matematykiem, ale znajomość pewnych działów matematyki jest kluczowa, by rozumieć gry i ich mechaniki, ekonomie wewnętrzne. Jakie? Oto lista, która wg mnie jest istotna:
- Logika i teoria mnogości - pozwala rozumieć podstawowe reguły, jakimi kieruje się komputer przy wykonywaniu algorytmów;
- Rachunek prawdopodobieństwa i kombinatoryka - pozwala lepiej rozumieć np. gry hazardowe.
- Geometria przestrzenna i obliczeniowa - ważna szczególnie, gdy projektujesz gry 3D i chcesz rozumieć, jak np. wykrywać w nich kolizje (także w przypadku gier 2D);
5. Wyczucie estetyki
Podobno o gustach się nie dyskutuje a każdy ma własny gust. Jednakże mówcie, co chcecie - osoby wykształcone plastycznie, rozumiejące zasady kompozycji, kadrowania, dobierania kolorów są w stanie stworzyć o wiele bardziej atrakcyjną wizualnie grę.
Dlatego tak ważne jest, aby projektant gry poświęcał się także sztukom wizualnym - malarstwie, fotografii, projektowaniu interfejsów, architekturą, wystrojem wnętrz czy projektowaniem przemysłowym.
Poznanie nurtów w sztuce - takich, jak ekspresjonizm, kubizm, secesja itd. - pozwala na konstruowanie gier o wiele ciekawszych wizualnie a także spójnych i estetycznych.
Pracuję w marketingu i wierz mi - czasem poprawa estetyczna samej oprawy strony WWW (bez ruszania treści) potrafi podnieść zainteresowanie stroną o 50%. Dlaczego inaczej miałoby być w przypadku gier?
6. Szukanie informacji i wzbogacanie wiedzy
Ta umiejętność nie istnieje bez ważnego zasobu - ciekawości świata.
To ciekawość świata pcha ludzi do szukania nowych informacji, wzbogacania swojej wiedzy. To ona pozwala także rozumować świat głębiej, wzbogacać jego obraz, rozumieć dokładniej związki przyczynowo-skutkowe.
Dobry projektant gry powinien posiadać szersze spojrzenie na rzeczywistość - bo w końcu gry są w pewnym sensie małym "wycinkiem" rzeczywistości, próbą jej symulacji, mniej lub bardziej realistycznego odwzorowania prawdziwego świata.
Zresztą wielu projektantów, z którymi rozmawiałem, podkreśla, że wzbogacanie wiedzy o świecie - w szczególności poprzez czytanie i podróżowanie - jest ogromną dawką inspiracji dla projektanta.
7. Umiejętności pisarskie
Dobry projekt gry to projekt napisany zrozumiale dla każdego - a więc na tyle szczegółowo i precyzyjnie, by każdy logicznie myślący człowiek mógł zrozumieć, jak będzie działać gra.
A to nie wszystko!
Bo potrzebujesz nie tylko umieć pisać technicznie - ale także tworzyć fabuły, bohaterów, sceny oraz umiejętnie pisać dialogi.
A to już najbardziej zaawansowana forma pisarstwa - bo obejmuje nie tylko sprawne władanie językiem, ale także umiejętności psychologicznej analizy bohaterów (by ich motywacje były wiarygodne) czy używania wyobraźni dramaturgicznej (by tworzyć zwroty akcji itp.).
O tym, jak dobrze pisać, przelano już niejedną beczkę farby drukarskiej - warto szkolić swój warsztat w oparciu o literaturę. Szczególnie w naszym kraju, w którym (z przyczyn absurdalnych) uważa się, że "pisarstwo to dar" - i albo ktoś go ma, albo nie i koniec, kropka.
To totalna bzdura, bo sam jestem przykładem, że pisania można się nauczyć.
W szóstej klasie podstawówki nie umiałem poprawnie zdania złożyć - dziś żyję z pisania a na koncie mam trzy książki (o tym, jak pisać perswazyjnie! - choć nie tylko).
8. Rysowanie
Nie musisz być Picassem. Ale uczucie dzierżenia w ręku ołówka (lub rysika tabletu) nie powinno być Ci obce. Bowiem przekazanie wizualne pewnych koncepcji jest często o milion razy szybsze niż żmudne opisywanie.
![]() |
Ten poglądowy rysunek stworzyłem w 15 minut. Daleko mu do realizmu, ale na pewno jasno przedstawia koncepcję gry i jej klimat - bez tworzenia przydługawych opisów. |
Warto iść za radą Leonarda da Vinciego i najpierw nauczyć się bacznie obserwować świat. Nawet przez 20-30 minut wlepiając wzrok w jedną rzecz! Dopiero gdy obserwowany obiekt "wejdzie nam w głowię" - możemy go odtworzyć na papierze.
Polecam także trenowanie rysowania po 30 minut dziennie. W tym czasie najpewniej nie zdążysz skończyć rysunku - co nie pozwoli Twojemu mózgowi "zamknąć pętli". To sprawi, że będzie on we śnie próbował dokończyć rysunek - powtarzając ruchy i utrwalając tym samym skutecznie nowo nabyte nawyki.
Tym bardziej, że umiejętności manualne są na ten efekt szczególnie podatne.
9. Zdolność syntezy
Dobry projektant gry musi umieć łączyć różne media w jedną, spójną całość, jaką stanowić będzie gra. Musi rozumieć, jakie opcje np. grafiki, mechaniki czy muzyki są dostępne - i, kombinując, tworzyć nowe konfiguracje z dostępnych opcji.
I to konfiguracje na tyle nietypowe, by zapadały w pamięć. I na tyle spójne, by były estetyczne i zjadliwe. To wielka sztuka. Można powiedzieć, że projektant gry tak "komponuje" elementy, aby nie było w nich słychać fałszu.
Ale było słychać świeżą kompozycję.
***
Czy dodałbyś jakieś umiejętności do tej listy? A może coś byś zmienił? Napisz w komentarzu!
Dobry artykuł dziękować :)
OdpowiedzUsuń